Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ručička na váze

„Jé, holčičko, ty seš taková pěkná, a ta tvoje malá sestřička je strašně hubená! Že ty jí všechno sníš!“, pověděla mi jakási neznámá starostlivá žena, když mi bylo deset let, a hrozivě při tom zakývala ukazováčkem „ty, ty, ty“.

Dost dobrej základ pro poruchu příjmu potravy... Pamatuji si to dodnes, přes půl století. Ano, o čtyři roky mladší sestra měla ve zdravotní kartě napsáno astenická, koukala jí všechna žebra a jezdila do bukovanské ozdravovny, aby přibrala. V létě chtěla pořád chodit do vody, ale hned jí byla zima, drkotala zubama a měla úplně modrou pusu. Já, chráněná svým podkožním tukem, jsem byla v jezeře, v řece i v moři pořád, na břeh jsem vybíhala jen doplnit energii nějakou svačin(k)ou při pocitu hladu. Pocit chladu jsem vůbec neznala.

Narodila jsem se s ideální váhou (hmotností). Měla jsem předpisových 3500 g, přesně podle tabulek. Chutnalo mi, tak ze mě byl brzy cvalík samý faldík. Pak baculatá holčička. Dali mě „do rytmiky“, abych se hýbala. Na černobílé fotce z osmi let mám pusu od ucha k uchu, ve tvářích dolíčky a rozhodně nevypadám jako budoucí baletka. Na druhém stupni jsem při jakékoli pohybové činnosti hrozně funěla, nejvíc při nenáviděném běhu podél řeky! To mě píchalo v boku a bolely i uši. A rudé tváře jsem měla ještě hodinu po tělocviku. Do dálky i do výšky jsem kupodivu párkrát skočila nejvíc z dívek a výmyk jsem nakonec také „dala“, s dopomocí mladého tělocvikáře. Dokonce jsem, ovšem s vypětím úplně všech svých sil, vyšplhala i na tyč. Až ke stropu! Ve čtrnácti jsem začala chodit do Sokola a dobrovolně cvičit i doma, ne kvůli kilům, ale kvůli talentovkám na střední školu. Podařilo se.

Pak jsme s kamarádkou hubly kvůli klukům. Běhaly jsme. Asi třikrát. Jednou se nechtělo mně, podruhé zase jí, jindy jsme se musely učit na písemku. Příště jsem měla rýmu nebo pršelo. V osmnácti jsem se v tom Sokole seznámila s budoucím manželem a po roce se začala pěkně zakulacovat. Před porodem jsem to dotáhla na 12 kg. Šlo to ale dolů docela dobře. Jenže pak… Byla jsem doma vedená k šetrnosti, přece nevyhodím zbytek strouhané mrkvičky s jablíčkem a medem, tu trošku kašičky a polívečky s domácí jíškou, nevyliju padesátku slazeného sunaru… Tak se moje váha bohužel po čase znovu vrátila téměř na tu předporodní.

Půl roku jsem se těch deseti kil zbavovala. Příšerná dieta! Ráno vajíčko, k svačině mrkev, k obědu zelený tvaroh bez tuku („sádra“) osolený nebo se skořicí (obojí hrozné, hnusné), odpoledne deci bílého vína, tehdy Pražský výběr nebo Hodonínské slunce, brr, vůbec mi to nechutnalo. Večer plátek libového masa nebo filé. A hajdy hlady spát.  Vydržela jsem a vrátila se k váze, jakou jsem měla v osmé třídě ZŠ. Při druhém těhotenství jsem se hlídala a do konce šestinedělí byla kila pryč. Stačilo plné kojení, nevyspání a pobíhání mezi dvěma dětmi.

Pokračování? Celý život kila poletují nahoru a dolů, „jojo“, ten protivný efekt, co se jmenuje jako dětská hračka… Ale v poslední době už se ručička na váze trochu uklidnila.

A doktorka Cajthamlová teď nově doporučuje ve vyšším věku dokonce mírnou nadváhu… Tak jsem se uklidnila i já.

Autor: Olga Medová | neděle 6.11.2022 9:05 | karma článku: 21,95 | přečteno: 550x
  • Další články autora

Olga Medová

Aj tak sú stále frajeri

Lucerna, prestižní místo pro oslavu. Sváteční nálada, vzpomínky, emoce, nostalgie. Narozeninový dort, květiny, milí hosté. Dárek dostali všichni přítomní.

3.5.2024 v 23:40 | Karma: 13,76 | Přečteno: 165x | Diskuse| Osobní

Olga Medová

Jeden čáp jaro nedělá

Včera nám nad hlavami majestátně mával křídly čáp. Nemohli jsme se na jeho magický let vynadívat. V okolí Prahy vzácný úkaz... Naposledy jsme tu čápa viděli před deseti lety.

28.4.2024 v 13:07 | Karma: 10,98 | Přečteno: 134x | Diskuse| Ostatní

Olga Medová

Zahalená a odhalená

U ženy většina mužů ráda popustí uzdu své fantazii a představuje si to, co je skryto. Představy se pak naplní, nebo ne, někdy zůstane jen u té fantazie.

7.4.2024 v 8:46 | Karma: 14,36 | Přečteno: 396x | Diskuse| Ostatní

Olga Medová

Čas. Zimní i letní…

Že prý trávíme denně několik hodin na mobilu, na sociálních sítích, na počítači, u televize... To je určitě lež jako věž! Kde bychom na to vzali čas???

31.3.2024 v 21:36 | Karma: 20,04 | Přečteno: 350x | Diskuse| Ostatní

Olga Medová

Útřivé

Nevstoupíš dvakrát do stejné... lavice. Lavice Dejvice, rýmovačka... Budova Fakulty architektury od Aleny Šrámkové. Plně obsazené řady. Přednášející za katedrou. Prezentace s fotografiemi.

18.3.2024 v 23:55 | Karma: 15,69 | Přečteno: 242x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Drží naše lidi pod zemí. Musíme jednat, říká vyšetřovatelka válečných zločinů

4. května 2024  17:22

Kvůli své práci je Tetiana Žukovová dlouhodobě v hledáčku Rusů. Ukrajinská právnička se totiž snaží...

Meda a Jan Mládkovi. Milovníky umění i zvířat připomíná zámecká výstava

4. května 2024

Premium Dáma z Kampy, mecenáška, kurátorka, nakladatelka, sběratelka, ale také vegetariánka a milovnice...

Požár vyhnal z domu v Mostě dvě desítky lidí, někteří museli po žebříku

4. května 2024  16:35

Nejméně 20 lidí muselo odpoledne opustit čtyřpodlažní dům na třídě Budovatelů v Mostě kvůli požáru...

Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač

4. května 2024  16:30

Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...

  • Počet článků 168
  • Celková karma 14,49
  • Průměrná čtenost 526x
Mám ráda kočky, plavání a dlouhé pěší procházky, dobrou kávu a suchá červená vína z Moravy i od Mělníka.

Seznam rubrik